قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

اعلان کار یابی

 متن نامه محترم عبدالقدیر میرزایی مسئول عمومی بخش خبر رادیو تلویزیون آریانا به اینجانب که نقلا در ذیل آورده ام دوستان علاقمند می تواند با من از طریق ایمیل در تماس شوند 

آقای تابان سلام 

تلویزیون آریانا به یک نفر خبر نگار در بامیان ضرورت دارد این خبرنگار به طور باالمقطع مقرر خواهد شد به این معنی که از هر گزارش خبری خود مقداری حقوق دریافت خواهد کرد در صورتیکه کدام کسی را پیدا کرده بتوانید که آدم ورزیده و لایق باشد بتواند گزارش همراه با تصاویر { ویدیو} برای ما روان کند برایم معرفی کنید. 

بااحترام 

عبدالقدیر میرزایی 

مسئول بخش خبر 

 

 

 

در ضمن شماره تلفون قبلی ام ۰۷۹۹۲۳۲۴۳۷ فعال شده

فراغت ۱۵۳ تن از دانشگاه بامیان

در دانشگاه بامیان در این روز ها مراسم های فراغت تعدادی از جوانان کشور است. 

روز جمعه گذشته به تعداد ۶۳ تن از دانشکده زراعت از جمله یک دختر وامروز مورخ ۱۴ قوس ۹۰ تن از دانشکده تعلیم وتربیه از جمله ۱۴ دختر فراغت خویش را جشن گرفتند. 

قرار گفته های تعدادی از دوستانم این اولین مراسم است که در طی سالهای اخیر به این شکوه برگزار میگردد. 

البته چهارمین دور است از هر دو دانشکده. 

در ضمن دوستان الی یک هفته سر تاریخ ۱۵ قوس نمبر تماسم اینست 

۰۷۷۹۴۹۸۸۴۰ 

از روز جهانی اشخاص دارای معلولیت در بامیان تجلیل به عمل آمد.

افغانستان کشوری است که در حدود 2.7% از مجموع کل نفوس  ساکن آن را افراد دارای معلولیت تشکیل میدهد، اما با آنهم تا  هنوز به میثاق بین المللی حقوق افراد دارای معلولیت که در سال 2006 در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده  و بیش 150 کشور آنرا پذیرفته ،ملحق نشده است .

به پیشواز این روز، چهارشنبه دهم قوس دفتر ساحوی زون بامیان کمیسیون مستقل حقوق بشر  افغانستان، طی مراسمی با شکوهی با اشتراک مسئولین دولتی ، نهادهای مدنی ، تعدادی از معلولین و اهل مطبوعات برگزار نمود، در این مراسم عبدالاحد فرازم رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در زون بامیان ضمن با اهمیت خواندن تجلیل از چنین روزها در جامعه ما افزود: معلولین یکی از اقشار آسیب پذیر جامعه بوده و این افراد همانند سایر شهروندان دارای حقوق مساوی میباشند.

وی افزود: بر علاوه حقوق مساوی با سایر اتباع بازتوانی یا توان بخشی بطور ویژه در کنوانسیون بین المللی حقوق افراد دارای معلولیت برای افراد معلول پیش بینی شده است.

آقای فرزام برخورد ناشایست و نا مناسب سایر افراد جامعه را با افراد دارای معلولیت یکی از عمده ترین مشکلات اجتماعی معلولین برشمرده افزود: متاسفانه در جامعه ما به افراد دارای معلولیت القاب ناثواب بر چسب زده میشود وآنان را به آن القاب صدا میکند که خود می تواند به روحیه معلولین تاثیر منفی بگذارد.

این مقام مسئول حقوق بشر در بامیان اذعان نمود: دولت های عضو میثاق، مکلف اند بدون تبعیض زمینه تامین حقوق معلولین را مساعد سازد.

اشتراک کنندگان عدم آگاهی شهروندان را از حقوق افراد دارای معلولیت یکی از مشکلات دانسته ومی گویند باید از طروق ممکنه این آگاهی برای شهروندان داده شود. این در حالیست که مسئولین حقوق بشر در بامیان میگویند طی سالجاری از طروق مختلف به 1539 نفر از حقوق افراد دارای معلولیت آگاهی بخشیده اند.

عدم زمینه کاری و نبود برنامه های توانمند سازی معلولین در افغانستان از مشکلات اساسی است که معلولین آنرا بیان میدارند.

محمد هاشم یکتن از معلولین ولایت بامیان میگوید: ما از دولت میخواهیم تا زمینه های کاری را برای مان مساعد سازند و به مشکلات ما توجه نماید.

عباس جعفری رئیس کار وامور اجتماعی، شهدا ومعلولین بامیان می گوید: الی سال 1386 به تعداد 2273 تن معلول در دفتر ثبت احصائیه این اداره ثبت و برای شان امتیازات در نظر گرفته  و اجرا شده است.

وی از راه اندازی برنامه های توامند سازی معلولین در سه بخش فلزکاری، برق تعمیرات ومهارت های کمپیوتر در این روز ها خبر می دهد.

آقای عبدالاحد فرزام میگوید : متاسفانه تا هنوز آمار دقیق وقناعت بخش از افراد دارای معلولیت در سطح زون بامیان وجود ندارد.

وی افزود: در ولایت بامیان 2273 تن ، در سه ولسوالی غزنی ( جاغوری، مالستان وناهور) 182 نفر ودر سه ولسوالی ولایت میدان وردک( دایمیرداد، حصه اول ودوم بهسود) صرف 82 نفر به ثبت رسیده در حالیکه بطور یقین بیشتر از آمار فوق افراد دارای معلولیت وجود دارند وبه حقوق شان دسترسی نمی داشته باشند.

با این همه  به گفته مسئولین دولتی وافراد دارای معلولیت  مجموع  حقوق که معلولین افغانستان در طی یک سال در یافت می نمایند 9000 افغانی میباشد، که بدون شک در شرایط موجود حتی در هر روز یک قرص نان خشک برای خانواده هایکه بیشتر از دو عضو داشته باشد نمی شود.

لوی سارنوالی چی می گوید؟؟؟؟

انتظار میرود لوی سارنوال یا دادستان کل کشور انسان بسیار شریف- خون سرد و مهربان باشد تا بتوانند در تعقیب وتحقیق قضایا دقیق عمل نماید. 

اما لوی سارنوال کشور در نشت که در کمیسیون سمع شکایات مشرانوجرگه در واکنش به نتایج انتخابات کشور چنان سخن راند که گویا یکی از نامزدان شکست خورده معترض باشد نه دادستان کل- وی با لنحتی صحبت کرد که گویا کسی وی را ناسزا گرفته ویا صد خدای نخواسته به جنان شان بی احترامی کرده است. 

وی بر خلاف مواد قانونی که اصل برائت ذمه را الی حکم نهایی محاکم برای افراد به رسمیت شناخته و نشر حکم ویا حد اقل نشر اسامی افراد که تاهنوز تحت مظنونیت قرار دارد در محله عام آنهم در رسانه مجاز نمی داند اسامی دوتن از سخنگویان کمیسون های شکایات انتخاباتی وانتخابات را اعلام نموده وادعا که تصمیم سرنوشت آرای مردم در سرای شهزاده ودبی گرفته میشود. زمان نشان خواهد داد تا آیا براستی این موضوع واقعیت دارد یا خیر. 

در ضمن تا جائیکه دیده میشود دادستانی حق دخالت در اعلام نتایج انتخابات را ندارد در حالکیه مسئولین سارنوالی بعد از اعلام نتایج انتخابات واکنش نشان داده وآنرا قبل از وقت خواند.

نتایج نهایی ۳۳ ولایت کشور اعلام شد

امروز بلاخره بعد از مدتها انتظار نتایج نهایی انتخابات ۳۳ ولایت کشور اعلام گردید بگفته مسئولین نتایجه انتخابات ولایت غزنی تا چند روز دیگر (دو هفته بعد) اعلام میشود . 

این در حالیست که نتایج فعلی بدست امده در لایت غزنی برای تعدادی قابل   قبول نبوده وسعی بر اینست که این نتایج تغیر بخورد قرار آوازه ها محترم داوود سلطان زوی وعبدالجبار شلگری از برادران پشتون در این لیست بجایی نامزدان برنده فعلی که هزاره اند جابجا شود. 

تا فعلا تمامی ۱۱ کرسی این ولایت به یک قوم ( هزاره ها) تعلق یافتهُ البته گفتنی است که این موضوع واقعیت امر است.