قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

پیام تسلیت والی بامیان بمناسبت شهادت رئیس شورا صلح افغانستان

جلالتماب محترم حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان

شهادت المناک وجانگذار پروفیسور برهان الدین ربانی رئیس شورا عالی صلح افغانستان را به جناب عالی، معاونین محترم ریاست جمهوری، اعضای محترم کابینه، رئیس واعضای محترم مجلسین شورا ملی افغانستان، خانواده داغدار شهید،یاران و همسنگران شهید وکافه ملت غیور وهمیشه در صحنه افغانستان تسلیت عرض می نمایم

                     

قالو انالله وانا الیه راجعون

جا دارد به نمایندگی از مردم شریف وشهید پرور بامیان ضمن مراتب تسلیت وغم شریکی، حمله بزردلانه وغیر انسانی مزدوران اجانب و بیگانگان را که منجر به شهادت یکی از شخصیت های بزرگ کشور، استاد برهان الدین ربانی گردید، شدیداً محکوم نمایم، و اطمنان میدهم که مدرم بامیان در راستای صلح وامنیت وتحقق خواستها و آرمانهای شهدای راه صلح و برادری مقاوم وپایدار هستند واز هر گونه تلاشی در این مسیر حمایت همه جانبه خواهند نمود.

ما باور داریم که شهادت مردانی چون استاد برهان الدین ربانی وسایر شهدای عزیز افغانستان نم توانند خلل و صدمه ای درعزم واراده مردم ونظام ما وارد نمایند بلکه بیش از پیش انگیزه می دهند که در راه صلح، امنیت وعدالت گامهای بلند و استوار برداریم .

در پایان یکبار دیگر مراتب تسلیت، تاثر و تالم خویش رااعلان واز بارگاه ایزد منان برای شهید مرحو علو درجات وبرای بازماندگان ویاران شهید صبر وشکیبایی مسالت می نمایم

با احترام

حبیبه سرابی

والی بامیان

30 سنبله 1390

از روز جهانی صلح در بامیان تجلیل شد

امروز 30 سنبله مصادف است به روزجهانی صلح، به همین مناسبت مراسمی با شکوهی با حضور مقامات محلی، مسئولین دفتر معاونیت سازمان ملل در بامیان، روح الله نیکپا اولین مدال آوری المپک جهانی برای افغانستان،مسئولین ادارات وموسسات غیر دولتی و تعدادی کثیری از شهروندان بامیان وتیم های ورزشی در استادیوم ورزشی شهید مزاری (ره) مرکز بامیان بر گزار گردید.

محمد آصف مبلغ معاون وسرپرست ولایت بامیان صلح را یک نعمت الهی خوانده افزود: در پرتو صلح میتوانیم به تمامی امور بطور احسن برسیم.

به گفته آقای مبلغ اداره محلی بامیان با همکاری نزدیک مردم بعد از سقوط رژیم طالبان توانسته زمینه زندگی با امن را در سطح این ولایت فراهم نماید.

ولی علاوه نموده آرزو دارم تا صلح سراسری در کشور ما حاکم گردد.

در همین حال مسئولین برگزاری این مراسم هدف آنرا نهادینه سازی ارزش های صلح و ترویج آن  فرهنگ میدانند.

در اخیر مراسم برای تیم های ورزشی برتر در جام صلح جوایز وهدایایی تفویض گردید.

جعفر رحیم مسئول مطبوعاتی وسخنگوی دفتر معاونت ملل متحد در بامیان که دفتر شان از بخش عمده برگزار کننده این جام ورزشی میباشد در خصوص این برنامه ورزشی میگوید: از اول ماه جاری میلادی یک سلسله رقابت های ورزشی را به کمک آمریت کمیته ملی المپک بامیان با حضور 22تیم ورزشی فوتبال و12 تیم ورزشی والیبال برگزار نموده بودیم که امروز، دور نهایی آن بود که با روز جهانی صلح نیز مصادف بود.

بگفته آقای رحیم این جام نیز به پیشواز صلح برگزار گردیده بود.

محمد کبیر طوفان آمر کمیته ملی المپک در بامیان نیز در این خصوص گفت : خوشبختانه مسابقات ورزشی هر دورشته که یکماه دوام داشت به وجه احسن برگزار گردیده ومردم نهایت استقبال نمودند.

به گفته آقای طوفان مردم بطور عموم  از برنامه های ورزشی بسیار زیاد استقبال می نمایند ولی متاسفانه اماکن مناسب ورزشی در سطح ولایت در دسترس ما نیست تا از آن استفاده نمایم.

باوجود اینکه سالهای قبل تیم ورزشی والیبال بانوان در مرکز بامیان ایجاد شده بود ولی تاهنوز در هیچ یک از تورنمنت های بزرگ شرکت نورزیده اند آمر المپک بامیان دلیل این امر را نبود محل مناسب برای راه مسابقات و تمرینات بانوان در این ولایت میدانند.

این در حالیست که به گفته مسئولین محلی قرار است در آینده نزدیک یک جمنازیوم ورزشی سرپوشیده در شهر جدید بامیان اعمار گردد. 

اما این صلح پدیده گم شده در افغانستان وبرای افغانهاست ولی ما از آن تجلیل میکنیم .

خبر عاجل: استاد ربانی کشته شد

 

به اثر حمله مسلحانه افراد ناشناس بالای خانه استاد بر هان الدین ربانی ساعت ۶ شام امروز (سه شنبه ۲۹ سنبله ۱۳۹۰) در ناحیه وزیر محمد اکبر خان شهر کابل استاد ربانی وچهار تن دیگر کشته ومعصوم استانکزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح مجروح شده است. 

تاهنوز مسئولیت این حمله شخص ویا گروهی به عهده نگرفته است. 

این در حالیست که استاد ربانی چند روز قبل طالبان را جنایت کار خطاب نموده بود.   

خلص زندگینامه:   

تولد

آقای ربانی زاده سال ۱۹۴۰ در شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان افغانستان است.

وی در افغانستان، به استاد ربانی و پروفسور ربانی نیز مشهور است.

تحصیلات

او در سال ۱۹۶۳ از دانشکده شرعیات(الهیات) کابل فارغ شده و در سال ۱۹۶۸ بخاطر ادامه تحصیلات عالی به مصر رفت و در دانشگاه الازهر به تحصیل پرداخت. وی در مصر تحت تاثیر اندیشه‌های اخوان المسلمین قرار گرفت.

جمعیت اسلامی افغانستان

در سال ۱۳۳۶ در دانشگاه شرعیات کابل همراه دیگر استادان آن دانشگاه نظیر استاد غلام محمد نیازی، سید محمد موسی توانا، وفی الله سمیعی(آخرین وزیر عدلیهٔ حکومت ظاهرشاه)، استاد محمد فاضل، عبدالعزیز فروغ، سید احمد ترجمان و هدایت نهضت جوانان مسلمان را تأاسیس نمودند که با استعفای غلام محمد نیازی از رهبری آن در سال ۱۳۵۱ رهبری آن آن نهضت را ربانی با نام جمعیت اسلامی افغانستان بدوش می‌گیرد.

با کودتای محمد داوود خان در سال ۱۳۵۲ اعضا و هواداران نهضت اسلامی افغانستان یا آن گونه مشهور شده بودند( اخوانی ها) تحت فشار رژیم وقت که زیر تاثیر شاخهٔ پرچم حزب دموکراتیک خلق افغانستان بود قرار گرفتند. افسران و نظامیانی که محمد داوود خان را در کودتا یاری رسانیده بودند به احزاب کمونیستی افغانستان تعلق داشتند که در آن سالها و در دههٔ دموکراسی مبارزان رقیب هم محسوب می‌شدند که در مکاتب و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و ادوار دولتی درگیری هایی با هم داشتند. با قدرت گرفتن آنها، مخصوصاً وزیر داخلهٔ وقت که عضو حزب خلق بود، دستگیری وسیع و گستردهٔ اعضای اسلامگرای رقیب آنها در شهرهای مختلف افغانستان شروع شد.

در سال ۱۳۵۳ ربانی و عده‌ای دیگر از فعالان اسلامگرا که تحت تعقیب حکومت داوود خان بودند از افغانستان خارج شده و به پاکستان فرار نمودند و در آنجا احزاب اسلامگرا و حکومت ذولفقار علی بوتو که روابط سردی با دولت افغانستان به خاطر مسئلهٔ پشتونستان داشت از آنها پذیرایی نموده و دست به تسلیح مهاجرین نهضت اسلامی زد تا آنها را برای بر اندازی حکومت داوود خان آماده بسازد. اما عده‌ای از رهبران نهضت اسلامی از جمله ربانی مخالف جنگ مسلحانه علیه حکومت داوود بوده اند، و به خاطر نزدیکی بعضی از حلقه‌های نهضت اسلامی به دولت وقت پاکستان عناصر میانه رو تر مهاجرین که زیر فشار قرار می‌گیرند پاکستان را ترک می‌کنند و ربانی در آن میان به عربستان سعودی می‌رود.

ادامه مطلب ...

پیش بینی ۲۰٪ افزایش در محصولات کچالو در بامیان(۱۳۹۰)

مسئولان محلی ولایت بامیان با تلاش های که در راستای جلوگیری از آفت های زراعتی در مزارع کچالو نموده امیدوار اند امسال نبست به سال پار ۲۰٪ افزایش در محصولات کچالو رونما گردد. 

داکتر حبیبه سرابی والی بامیان در گفتگو با طلوع نیوز این مطلب را ابراز داشته افزود: امیدواری وجود دارد تا محصولات کچالو امسال بهتر از هر سال باشد.  

اما نبود مارکیت مناسب برای فروس این محصول را در کشور یکی از چالش های جدی خواند 

این در حالیست که از دوسال بدینسو قریب به ۱۰۰۰ ذخیره گاه کچالو در این ولایت برای نگهداری درست این محصول باارزش اعمار گردیده است. و خشکسالی اخیر در بسا نقاط این ولایت خیلی از خانواده ها را مجبور به ترک منازل شان نموده است.

گفتنی است کچالو یکی از مهمترین محصولات این ولایت بحساب می اید  

...........................................................................................................................

اگر میخواهید بدانید کچالو چکونه به افغانستان آمد اینجا را کلیک کنید.

این خانم در استدیوم چه کار می کرد؟

 نکته : این مطلب توجه من را بخود جلب نمود خواستم در اینجا گذاشته شما نیز بخوانید. 

به گزارش مشرق به نقل از جهان ورزش، حضور این خانم از آن جایی عجیب به نظر می رسید که مدت هاست هیچ خانم ایرانی مجوز حضور در استادیوم را ندارد. 

 


هر چند در طی چند سال اخیر و در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی این فرصت برای خبرنگاران ایجاد شده بود که به استادیوم آزادی بیایند. اما این فرصت در دولت نهم و دهم کاملا از بین رفت. البته محمود احمدی نژاد در شروع دولت نهم از حضور خانم ها در استادیوم حمایت کرد اما همین حمایت او با مخالفت مراجع مواجه شد و در نتیجه خانم هایی که اجازه داشتند برای پوشش خبری بازی به استادیوم بیایند هم از این کار منع شدند.در تمام سال های اخیر هر گاه بازی تیم ملی ایران با یک تیم ملی خارجی در استادیوم آزادی برگزار شده بانوان کشورهای مقابل اجازه ورود به ورزشگاه را داشته اند اما بانوان ایرانی در تمام این مدت مجوز نداشته اند. روز گذشته اما این خانم با کاور کنار زمین حاضر شد و از قرار معلوم ایشان تهیه کننده برنامه پوشش لیگ برتر است.
این که یک خانم ایرانی بالاخره با کاور کنار زمین حاضر می شود شاید از آن جمله خبر هایی باشد که باید جز رکوردها ثبت شود. 

منبع خبر:  ویبسایت نیاز روز