قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

جــدول زمـانی اخـذ امتحانـات کــانـکـــور سال 1390 - 1391

                          

به اساس پلان جدول زمانی اخذ امتحانات کانکور وزارت تحصیلات عالی سال 1390 - 1391 در مرکز و ولایات  با در نظر داشت شرایط اقلیمی ولایات گرمسیر , سرد سیر و صعب العبور تنظیم گردیده است.  در صورتیکه فورم های ثبت نام به وقت و زمان معین آن به ریاست امتحانات مواصلت نماید و کدام مشکل تخنیکی رخ ندهد طبق جدول زمانی انشاءالله الرحمن امتحان کانکور در ماه عقرب سال جاری آغاز میگردد.

1-      امتحان کانکور شبانه کابل هفته اول ماه سنبله 1390

2-       امتحان کانکورشبانه ولایات بلخ ، کندهار، بغلان ، بامیان ، پروان ،کاپیسا وخوست برج میزان1390

3-      امتحان کانکور عمومی / متفراقه و مدارس دینی فارغ صنوف دوازدهم  فراه ونیمروز هفته اول برج عقرب 1390

4-      امتحان کانکور عمومی / متفرقه و مدارس دینی فارغ صنوف دوازدهم کندهار، ارزگان ، زابل وهلمند هفته دوم برج عقرب 1390

5-      امتحان کانکور عمومی / متفرقه و مدارس دینی فارغ صنوف دوازدهم ننگرهار، لغمان ، کنرونورستان هفته سوم و چهارم ماه عقرب سال 1390

6-       امتحان کانکور عمومی / متفرقه و مدارس دینی فارغ صنوف دوازدهم بامیان ، دای کندی ، غور، بدخشان درواز ، شغنان وبهارک هفته اول ودوم برج قوس 1390

7-        امتحان کانکور عمومی / متفرقه و مدارس دینی فارغ صنوف دوازدهم غزنی ، خوست ، پکتیا وپکتیکا هفته سوم ماه قوس سال 1390

8-       امتحان کانکور عمومی / متفرقه و مدارس دینی فارغ صنوف دوازدهم  کندز، تخار، سمنگان و بغلان  هفته چهارم ماه قوس سال 1390

9-      امتحان کانکور عمومی / متفرقه و مدارس دینی فارغ صنوف دوازدهم بلخ ، جوزجان، سرپل وفاریاب  هفته اول و دوم ماه جدی سال 1390

10-    امتحان کانکور عمومی / متفرقه ومدارس دینی فارغ صنوف دوازدهم هرات ، بادغیس، هفته سوم ماه جدی 1390

11-    امتحان کانکور عمومی / متفرقه ومدارس دینی فارغ صنوف دوازدهم میدان وردگ ، لوگر، پروان وکاپیسا هفته چهارم ماه جدی سال 1390

12-    امتحان کانکور عمومی /متفرقه ومدارس دینی فارغ صنوف دوازدهم مرکزوولسوالی های کابل  ماه دلو1390

13-    امتحان کانکورعمومی ، متفرقه ومدارس دینی فارغ صنوف دوازدهم خارج مرز وافرادیکه نظربه معاذیر در امتحانات ولایات ویامرکز اشتراک ننموده  خارج مرزولایات وکابل هفته اول برج حوت 1390

  چانس خوب برای همه ای داوطلبان کانکور امسال(مدیریت وبلاگ)۰

منبع اصلی : خبر ویبسایت وزارت تحصیلات عالی کشور

با این حرفها پناهندگی داده نمی شود

دوست عزیز سلام! 

با این حرفها فکر نکنم پناهندگی داده شود.  

دو پل موتر رو در بامیان به بهره برداری سپرده شد

بامیان از جمله ولایات است که بنا به صعب العبور بدون آن خیلی از قرا وقصبات قبلاً بدلیل نداشتن پل های ارتباطی مجوبر بودند تا فاصله بسیار طولانی را طی میکردند تا به قریه دیگر که در واقع نزیک شان بود برسند، آما این معضل طی سالهای اخیر نسبتاً مرفوع گردیده است.

پل ارتباطی به طول 13 کیلو متر در منقطه کوه دو برادر ساحه پیتو جوی ولسوالی ورس وپل شهر نوع ورس که در حدود چهل متر طول دارد با حضور داکتر حبیبه سرابی والی بامیان وتعدادی از مسئولین محلی بعد از قطع نوار به بهره برداری سپرده شد.

خانم سرابی حین افتتاح این دو پروژه عام المنفعه در تاریخ 26 میزان 1390 گفت : احداث سرک و پل یکی از ضرورت های جدی بامیان می باشد.

وی افزود: با احداث سرک بامیان از انزوا تاریخی بیرون شده وبه تمامی نقاط کظور وصل میشود.

والی بامیان در سفر دو روزه که از وضعیت حکومتداری در محلات و مشکلات مردم بازدید می نمود، برعلاوه این دو پل موتر رو یک پروژه کوچک تولید انرژی آبی را در قریه غوچک ساحه آخضرات ولسوالی پنجاب نیز به بهره برداری سپرد.

داکتر سرابی  وجود برق را در تمامی جوامع یکی از مهمترین موضوعات دانسته افزود: باوجودیکه در طی چهار سال اخیر 412 پروژه کوچک تولید انرژی را در سطح بامیان ایجاد نموده ایم ولی متاسفانه به هیچ وجه کافی نمی باشد.

وی در این مورد توجه وزارت انرژی و آب را خواستار شد.

این در حالیست که مسئولین محلی بارها از کارکرد وزارت انرژی و آب در این ولایت انتقاد نموده است.

ب مثل بامیان؛ سواد آموزی در افغانستان و طرح والی بامیان

 

والی بامیان، طرحی را به اجرا گذاشته و از اهل سواد خواسته تا در یک اقدام سراسری بی سوادی را از بین ببرند

سازمان ملل می گوید ۷۰ درصد افغان ها از سواد بی‌بهره اند و میزان بی‌سوادی در میان زنان این کشور بالاتر است و نزدیک به ۹۰ درصد زنان از خواندن و نوشتن محروم هستند.

همزمان حبیبه سرابی والی بامیان، طرحی را به اجرا گذاشته و از اهل سواد خواسته تا در یک اقدام سراسری بی سوادی را محو کنند.

بی‌سوادی مشکل فراگیری است که در همه جای افغانستان دامن گسترده است.

آیا تصمیم گرفته اید به کسی سواد یاد بدهید؟ اگر چنین است آیا می خواهید دلایل تان برای این کار را توضیح بدهید تا دیگران هم بکنند آنچه شما می کردید؟

به نظر شما چطور می توان آموختن سواد را به یک امر همگانی بدل کرد؟

صدای شمای این هفته به همین موضوع اختصاص دارد لطفا ایمیل بفرستید، زنگ بزنید و یا در پیامک های تلفنی شماره خودتان را بفرستید؛ ما به شما زنگ می زنیم و تماس میان شما و شنوندگان بی بی سی در افغانستان و جهان را برقرار کنیم تا گفتنی‌های تان در مورد لزوم سواد آموزی و زیان های ناشی از بی سوادی را بیان کنید.

راه های تماس با ما:

تلفن:

۰۰۴۴۲۰۷۸۳۶۰۳۳۱

ایمیل:

dari@bbc.co.uk

S.M.S یا پیامک:

۰۰۴۴۷۷۸۶۲۰۸۸۸۸

صدای شما در حوالی هفت شام افغانستان برابر با ۲ و ۳۰ دقیقه گرینویچ از لندن به صورت زنده پخش می شود. 

طرح زیبا از بی بی سی

دره غوربند؛ قتلگاه عابرین این مسیر

دره غوربند که یکی از سرسبز ترین دره های کشور میباشد. در این دره چهار واحد اداری در سطح ولسوالی (شینواری، سیاه گرد، شیخ علی و سرخ پارسا) واقع شده است. وهر کدام این ولسوالی ها از دره های پرنفوس در سمت شمال وجنوب تشکیل شده است. 

در مجموع در دره غوربند اقوام تاجک، هزاره، پشتون وسادات زندگی میکنند، از سال گذشته الی اکنون این دره به تدریج نا امن شده که در این اواخر این ناامنی ها شدت گرفته و متاسفانه تلفات زیادی جانی را در پی داشته است.

در اولین حمله مخالفین مسلح در بهار سال گذشته تیم از کارمندان ریاست صحت عامه بامیان مورد هدف قرار گفته که در نتجه یک کشته و دو زخمی در پی داشت.

بعد از این قضیه ترس و وحشت در مسیر دره غوربند برای شهروندان که از این مسیر مجبور به سفر بودند پایه گذاری شد، اما با آنهم بدلیل نبود امکانات جایگزین مردم مجبوربه استفاده از این جاده بودند و هستند. که قربانی های مالی وجانی را نیز متحمل شده اند.

شهادت جواد ضحاک رئیس فقید شورا ولایتی بامیان در این مسیر یکی از بزرگترین و سنگین ترین واقعه بود که واقع شد، این واقعه روحیه عمومی را در ولایت بامیان نهایت خدشه دار نموده بود.

قضایای زیادی که منجر به تلفات جانی ومالی شده را در این دره عموماً بیاد ندارم .

در آخرین مورد روز دو شنبه 18 میزان 1390 به اثر حمله مخالفین مسلح در قسمت پل رنگاب بالای موتر شرکت نولیمون که مسئولیت ترمیم وسایط پولیس ملی را به عهده دارد، یک تن کشته ودو تن دیگر مجروح شدند و واسطه شان تخریب شده است.

بمنظور تامین امنیت این مسیر مسئولین محلی بامیان قبلاً گفته بود که پشنهادات خویش را به کابل در مراجع زیربط فرستاده ولی تاهنوز این وضعیت ادامه دارد.

واین مسیر از لحاظ اداری مربوط ولایت پروان بوده نیروهای امنیتی بامیان از لحاظ صلاحیت کاری نمی توانند داخل اقدام شوند.