قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

تحکیم کاری بودا خورد بامیان پایان یافت

بعد از حملات وحشیانه طالبان وتروریزم بین المللی ، مدتی سه سال است که کاربرای تحکیم کاری بودا خورد( شاه مامه) بامیان ادامه داشت .

بگفته داکتر حبیبه سرابی والی بامیان اداره یونیسکو با همکاری موسسه ای کوموس جرمنی بمدت سه سال توسط متخصیصن ملی وبین المللی برنامه ای را برای تحکیم کاری جداره های این بود روی دست داشت که خوشبختانه امروز( چهارشنبه مورخ 30 سرطان)کار عملی واساسی ان به پایان رسید.

در مراسم که به مناسب پایان یافتن کار تحکیم کاری بودا شام روز چهار شنبه تدویر یافته بود ، تعدادی زیادی از فرهنگ دوستان ومقامات محلی اشتراک ورزیده بود. زیبای خاصی را آویزان کردم الکین ها در اطراف جداره های شاهمامه بوجود آورده بود که از دور نمای بسیارزیبای را ایجاد نموده وهر بیننده را بیادی آن روایات روشن شدن چشمان بودا در قدیم می انداخت.

مجتبی میرزایی متخصص مجرب افغانی الاصل جرمنی که مسئولیت بخشی از این پروژه را بعهده داشت میگوید: در مدت سه سال تمامی کارمندان این پروژه بدون درنظرداشت احساس خستکی بطور مداوم ومشتاقانه کارکردند که امروز نتجه آنرا می بینند.

بسم الله تابان مشاور/ کارشناس امنیتی ولایت بامیان ویکی از فرهنگیان کشور میگوید: تحیکم جداره های بودا خورد از چند بُعدبا اهمیت بود در ابتدا از لحاظ امنیتی که اگر به این موضوع توجه نمی شد میتوانست برای توریستان خطر جدی مطرح می بود که خود باعث کمرتگ شدن بازدید کنندگان آن میشد دوما از نظر فرهنگی ، اگر برای تحکیم کاری این اثر ارزشمند اهمیت داده نمیشد شاید چند سال بعد ما شاهد همان جداره های بودن مجسمه نیز نخواهیم بود.

این عمل با اسقتبال غیر قابل انتظار فرهنگیان بامیان همراه بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد