قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

تهداب گذاری یک باب کلینیک در محروم ترین جای افغانستان

کپروک یکی از 16 قریه اطراف بند امیر بوده این قریه در زمستان ها اکثر اوقات هیچ راهی برای رسیدن به محلات دیگر ندارد. 

 روز گذشته 30 جوزا 1390 سنگ تهداب یک باب کلینیک صحی با حضور داشت آقای تاکاشی سفیر کبیر جاپان در افغانستان، داکتر حبیبه سرابی والی بامیان، رئیس یونسکو در افغانستان ومسئول دفتر جایکا در افغانستان ، اعضای شورا ولایتی بامیان وتعدادی زیادی از مردم این منطقه به زمین گذاشته شد. 

سفیر جاپان در سخنان خود از ادامه همکاری کشوری به بازسازی افغانستان خبر داده افزود:هدف اساسی ما کمک با مردم افغانستان به عنوان دوست دیرینه ماست. 

وی افزود: برای اعمار این مرکز صحی ما در حدود 100 هزار دالر امریکایی در نظر داریم . 

داکتر حبیبه سرابی والی بامیان ضمن قدردانی از کمک های کشور دوست جاپان افزود : تاهنوز در ولایت بامیان 12 مکتب ، جندین باب مرکز صحی و تعدادی پل وپلچک اعمار و یا تحت کار است. 

وی افزود : از بودجه کشور جاپان برنامه های خوبی برای سواد آموزی شهروندان در این ولایت نیز بمصرف رسیده است. 

حیدر علی احمدی عضو شورا ولایتی بامیان با اینکه از کمک های جاپان قدردانی نمود از سفیر جاپان خواست تا همانند دولت مرکزی مردم بامیان را از یاد نبرند و کمک های خویش را ادامه دهند. 

مهر علی حسنی سرپرست ریاست صحت عامه بامیان در خصوص این پروژه به خبرنگاران معلومات داده گفت: این مرکز صحی در یک منزل که دارای  ۸ اتاق بوده امثال بطور پخته واساسی اعمار میگردد. 

 وی افزود: با تکمیل و به بهره برداری این مرکز صحی در حدود 12 هزار از شهروندان میتوانند استفاده نمایند. 

در همین حال سید اسماعیل بصیر یکی از باشندگان محل ضمن قدردانی از دولت وکشور جاپان میگوید: قبل از این مردم برای تداوی اندک ترین مرض باید به مرکز ولسوالی ویا مرکز ولایت میرفتند ولی بعد از این نخواهند رفت . 

 این در حالیست که به گفته مسئولین صحی در ولایت بامیان هنوز هم برای عرضه خدمات صحی سالم نیازمند مراکز صحی بیشتر می باشند. 

 قابل یاد آوری می باشد که قرار است کشور جاپان سرک دره فولادی ولایت بامیان و موزیم این ولایت را نیز اعمار نماید. 

بیرق یا علم آنهم از دیگران

دیروز در یک سفر رسمی همراه تعدادی از مقامات محلی در قریه کپروک ولسوالی یکه ولنگ ولایت بامیان که یکی از 16 قریه اطراف بند امیر می باشد رفتیم. 

مراسم در مسجد امام مهدی کپروک گرفته شده بود مردم خیلی استقال نمودند و خیلی مردم مهربان بودند وهمچنان نهایت محروم و فقیر کاش توان مالی خداوند برایم بدهد تا برای همه محرومان کمک بتوانم. 

چند مورد توجه ام را جلب نمود : 

اول: خانه های شهروندان بطور کلی خامه وخیلی قدیمی بود، مکتب که در محل بود متوسطه ودارای سه اتاق درسی برای 260 دانش آموز که بدون شک کفایت نمی کرد ولی مسجد امام مهدی (عج) بسیار بزرگ و زیبا و پر مصرف اعمار شده بود با دو سالون مجلل ( مردانه و زنانه). 

دوم: در کنج مسجد منبر( چوکی خطابه) برای سخنرانان موجود بود یک علم مبارک نیز مورجود بود، خیلی برایم جالب در قسمت فوقانی یا سر علم بیرق جمهوری اسلامی ایران نصیب شده بود ومردم می آمدند آنرا زیارت می نمودند؟؟؟؟؟ 

سوم: آقای سید محمد واعظی مسئول مسجد امام مهدی وملا امام محل در حالیکه سفیر جاپان وتعدادی از مهمان خارجی برای تهداب گذاری یک کلینیک در این محل محروم رفته بودند ولی وی در دعاعیه آخری ضمن سایر دعا گفت : خدایا! ریشه این کفار را از دنیا برکن... مردم همه با صدای بلند آمین گفتند!!! 

بهر صورت یک عکس در این مسجد . 

 

علم مبارک و در کنارش جناب حجت السلام والمسلمین سید محمد واعظی بانی این مسجد

یکی از دلایل آمدنم در بامیان دیدار با شما بود

این مطلب را اقای رچرو تاکاشی سفیر کبیر کشور دوست جاپان  در دیداری با تعدادی از جوانان واعضای جامعه مدنی بامیان که در هنگام حادثه سونامی که در آن کشور ابراز همدردی نموده بودند عنوان داشته افزود: من ومردم جاپان بعد از شندیدن این عمل انسانی شما که در مقابل بودا بمنطور ابراز همدردی با مردم ما انجام دادید شدیداً تحت تاثیر قرار گرفتیم واقعا شما ما را شگفت زده نموده بودید.

وی گفت: ما پیام شما در قلب خود خواهیم داشت. 

محمد صادق علیار یکی از فعالین مدنی در بامیان ضمن ابراز تشکر از همکاری های صادقانه مردم جاپان با مردم افغانستان گفت : ابراز همدردی بامیان با مردم جاپان از صدق دل بوده وما خواهان تامین روابط فرهنگی با در نظرداشت پیشنه فرهنگی مان با مردم جاپان وسایر ملل هستیم.

 آقای علیار افزود بامیان مربوط تمامی  بشریت وفرهنگ جهان است.

 بتول محمدی یکی از فعالنی حقوق زن وجامعه مدنی در کشور نیز ضمن تاکید بر ادامه همکاری دوجانبه بین مردم افغانستان وجاپان گفت: جوانان بامیان خوشحال خواهند شد تا روز میزبان جوانان جاپانی در بامیان باشند.

وی از سفیر جاپان خواست تا برنامه تبادل افکار بین جوانان بامیان وجاپان ویا هم بورسیه های تحصیلی در نظز گرفته شود.

در همین حال طیبه خاوری عضو شبکه جامعه مدنی وحقوق بشر زون بامیان ویکی از فعالین مدنی در کشور در این دیدار ضمن قدردانی از سفر سفیر جاپان به بامیان گفت : ما بعد از شنیدن خبر حادثه المناک سونامی وزلزله در جاپان خیلی متاثیر شدیم وبنا به پشنها آقای بسم الله تابان این تجمع را بمنظور ابراز همدردی با حضور تعدادی زیادی از جوانا بیدار بامیان راه اندازی نمودیم.

به عقیده من (نویسنده) مردم و کشور جاپان یکی از کشورهای مهم دنیا است که بدون در نظر داشت خواستهای سیاسی حد اقل مشهود، مردم افغانستان را همکاری نموده .

ومن معتقید هستم که اگر رسانه ها در آن زمان همکاری نمی کرد این صدای جوانان بامیان حتی به گوش سفیر جاپان هم نمی رسید. بنا باید از رسانه ها قلبا تشکری نمایم.

حکم اعدام مهاجمان به کابل بانک اجرا شد

مقام های قضایی تائید کرده اند که حکم اعدام در مورد دو نفر از مهاجمان مسلح به شعبه ولایتی کابل بانک در شرق افغانستان اجرا شده است. این افراد در حمله مسلحانه حدود چهار ماه قبل در شرق کشور دخیل بودند. در این حمله، حدود چهل نفر کشته و دهها تن دیگر زخمی شدند. طالبان مسئولیت این حمله را به عهده گرفتند و گفتند که هدف آنها ماموران پلیس افغانستان بود که برای دریافت حقوق ماهوار خود به کابل بانک آمده بودند. تصاویری که از جریان این حمله از طریق دوربین های مدار بسته داخل کابل بانک گرفته شده بود و از طریق رسانه های محلی پخش شد، یکی از افراد مهاجم را نشان می داد که با کلاشنیکوف مسلح بود و مستقیما به شماری از افراد حاضر در بانک تیراندازی می کرد. بعد تر رسانه های داخلی افغانستان، تصاویری از اعترافات یکی از این دو نفر را پخش کرد که در آن، فرد مهاجم گفت از کشتن افراد در کابل بانک لذت برده است. دادگاه عالی افغانستان هفته گذشته اعلام کرد که هر سه مرحله دادگاه، دو نفر از مهاجمان اصلی به شعبه کابل بانک را به اعدام و یک نفر از همکاران آنها را به تحمل بیست سال زندان محکوم کرده است. از دو نفری که به اعدام محکوم شده اند، به نامهای زر عجم شهروند پاکستان و مطیع الله از ساکنان ولایت کنر در شرق افغانستان یاد شده است. اداره امنیت ملی افغانستان با انتشار یک اعلامیه گفته است که این افراد در داخل زندان پلچرخی اعدام شده اند. این اعلامیه همچنین گفته است که قرار است جسد زر عجم به سفارت پاکستان در کابل و جسد مطیع الله به خانواده اش تحویل داده شود.(بی بی سی)  

باید در مورد پیامد نوشته های خود سنجید

 

اطلاع رسانی برای شهروندان در ذات خود یک امر پسندیده و عالی است، اما بعضی اوقات باید در مورد پیامد های آن نیز فکر کرد. 

دوست عزیزم آقای محمد ظاهر نظری یکی از فعالین مدنی و بلاگ نویس فعال کشور نیز در همین مورد در وبلاگش یاد آوری نموده که خیلی بجا و منطقی است. 

وهمچنان در این مورد خصوصاً اخبار دوران اسارت شهید محمد جواد ضحاک رئیس فقید شورا ولایتی بامیان مقاله ای از محترم جعفری عطایی در ویبسایت جمهوری سکوت خواندم . 

 دوستان عزیز ما بدون شک از این آگاهی دارند که امروزه رسانه های دیجیتلی از هر مکانی قابل دریافت است.  

البته یک تعداد متاسفانه مریض اند و مرض دارند این مرض شان ذاتی است که میخواهند مردم ما همیشه باید زیر بار شان بوده و روزی رسان شان باشد، ولی باید اینرا بدانند که وقت آنهمه گذشته و باید خود را اصلاح نمایند، تیکه داری و یابرتری جنس بر جنس  دیگر و افضل بودن گذشته، پرورانیده این ایده ها جنون است و خیال.

بهتر از این بزرگان وقلم بدستان عزیز خود میدانند.