قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

برای اولین بار در تاریخ افغانستان:

 برای اولین بار در تاریخ افغانستان:

افزایش دانش آموزان دختر نسبت به پسر در یک ولسوالی بامیان

خیلی زیباست بشنویم مکاتب در افغانستان باز است  چون یگانه راه ترقی وپیشرفت تعلیم وتربیه می باشد ، بامیان زیبا و بامیان یک فرهنگ است .

محمد رضا ادا رئیس معارف ولایت بامیان در یک کنفرانس خبری ضمن  بر شمردن کارکرد پنچ ماهه امسال این ریاست گفت : برای اولین  بار ما در افغانستان موفق به افزایش تعداد دختران شامل در مکتب نسبت به پسر در یک ولسوالی شویم. وی دلیل این افزایش را علاقمندی والدین وفراهم بودن زمینه خوب تعلیمی خواند.

وی افزود از مجموع دانش آموزان شامل در مکاتب ولسوالی پنچاب که به 17400 تن میرسد 9600 تن آنرا دانش آموزان دختر تشکیل میدهد.

بگفته مقامات این ولایت در سایر ولسوالی ها نیز حضور دختران در مکاتب چشمگیر است  مثلا از مجموع 27000 دانش آموز در ولسوالی ورس 11700 دانش آموز دختر ، از مجموع  7600 دانش آموز در ولسوالی سیغان 2720 دانش آموز دختر ، از مجموع 10000دانش آموز ولسوالی کهمرد 4560 تن دانش آموز دختر  ، از مجموع 23193 تن دانش آموز در ولسوالی یکه ولنگ 10688 تن دانش آموز دختر و از مجموع 8000 دانش آموز ولسوالی شیبر 3200 تن دانش آموز دختر تشکیل میدهد.

آقای ادا در ادامه افزود: امسال از 303 باب مرکز تعلمی ( مکاتب ، مدارس وتربیه معلم) به 320 باب افزایش یافته  ولی با آنهم کفایت نمی کند و  مجموع شاگردان مصروف تعلیم در ولایت 118954 تن بوده که از جمله در سراسر ولایت 43.16 % آنرا دختران تشکیل میدهد  که سال گذشته این امار به 42% میرسید.

این مقام مسئول معارف در ولایت بامیان همچنان از افزایش فارغین مکاتب نسبت به سال پار خبر داده گفت :  سال گذشته فارغین صنف دوازدهم سراسر ولایت بامیان به 1600تن میرسید که خوشبختانه امسال تعداد فارغین به 2150 تن میرسد .

رئیس معارف ولایت بامیان از کمبود تعمیرات درست برای آموزش مناسب شکایت داشته گفت : برای فعلا از مجموع 320 مرکز تعلیمی وتربیتی 86 مرکز تعمیر مناسب ندارد ودر مجموع نیازمند داشتن 2222 اتاق درسی می باشیم وفعلا دارای 1332 اتاق درسی در سطح ولایت میباشیم.

کمبود تشکیل و استادان مسلکی از چالش دیگریست که معارف بامیان با آن دست وپنچه نرم میکند وآقای ادا در این خصوص گفت : برای اداره معارف ولایت بامیان کمبود تشکیل یک چالش جدی بوده که میتوانند بسیاری از برنامه آموزشی را تحت تاثیر خود داشته باشد.

قرار اظهارات مسئولین معارف این ولا در حال حاضر از مجموع 3407 تن آموزگار 102 تن دارای درجه تحصیلی لیسانس ، 485 تن دارای درجه تحصیلی فوق بکلوریا ، 1527 تن دارای درجه تحصیلی بکلوریا و 1293  تن دارای درجه تحصیلی پاینتر از بکلوریا  میباشند . در جمع آموزگاران نیز خانم ها نقش بارز دارند که به ترتیب فوق 1 تن دارای درجه تحصیلی لیسانس ، 23 تن دارای درجه تحصیلی فوق بکلوریا ، 233 تن دارای درجه تحصیلی بکلوریا و334 تن دارای درحه تحصیلی پاینر از بکلوریا میباشد.

داکتر حبیبه سرابی والی بامیان ضمن با اهمیت خواندن درس وتعلیم در زندگی بشر این پیشرفت را یکی از دست آوردهای حکومت بعد از نظام طالبانی خواند گفت : شما شاهد بودید که در زمان ژریم سیاه خانم ها از تمامی حقوق خود محروم شده بود که خوشبختانه امروز ما می بینیم که آنان به عنوان بدنه اصلی اجتماع حق استیفا از بیشترین حقوق خویش را بدست آورده اند.

وی افزود: بدون شک این همه بدون همکاری مردم نجیب وعلم پرور بامیان مسیر نبود وامیدوارم این عملکرد سرمشق برای همه ما باشد.

این در حالیست که هنوز هم کوهستانی  وصعب العبور بودن راه ها ، فقر شدید اقتصادی ، محرومیت تاریخی مردم  این ولایت یکی از چالش های است که مانع دسترسی همگان در آموزش وپرورش میشود. 

نشر واستفاده بدون ذکر منبع غیر قانونی است

نظرات 1 + ارسال نظر
احسان اکبری یکشنبه 31 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 07:19 ب.ظ

با درود فراوان به تابان عزیز !
میبالم به مردم صلح دوست خود انشاله رشد کمی و کیفی را داشته باشند مکتب و دانشگاه اساس توسعه و پیشرفت است به امید اینده سبز برای همه ای هموطنانم
از شهر دبی دستان با احساست را به گرمی میفشا رم
و منتطر خبر خوشی دیگری از شما!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد