قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

شبر، ولسوالی که قاضی صاحب آنرا بلد نیست.

ولسوالی شبر یکی از ولسوالیها شش گانه ولایت بامیان می باشد، این ولسوالی از لحاظ استراتیژیک برای این ولایت خیلی ها مهم است. 

شبر قبلاً ( زمانهای دور)یک علاقه داری بود که بنام علاقه داری شنبل یاد میشد، قرار گفته های کارشناسان محلی اصلا شاه بهار بوده که بعدا بنام شبر مسمی گردیده است، شابهار اسم شخصی است که قبر وی نیز در قسمت سر شبر موجود میباشد. 

از لحاظ جغرافیایی به سه دره ( دره کالو، دره غندک و دره مرکز شبر) تقسیم شده است. 

 بعد از سقوط امارت طالبان و رویکار آمدن نظام کنونی به اثر سعی وتلاش مسئولین اداره محلی بامیان عرضه خدمات بطور درست وبا در نظر داشت امکانات فراهم گردیده است. 

 ادارات دولتی چون دفتر ولسوالی، قوماندانی امنیه، امنیت ملی، مالیه، ترانسپورت، شاروالی، معارف، صحت عامه، سارنوالی، زراعت وتعدادی دیگر از ادارت دولتی وموسسات خیریه بجز محکمه فعالیت می نماید. 

نبود مسئولین قضایی در این ولسوالی نه تنها برای شهروندان معضل ایجاد کرده بلکه بطور صریح نقض قانون است، بدلیل اینکه صلاحیت محاکم از لحاظ حوزوی ماهوی در قانون مشخص شده است.  

بگفته محمد عظیم فرید ولسوال شبر، قضات که در بست محکمه ابتدائیه ولسوالی شبر تعیین شده اند یا در مرکز ولایت ایفای وظیفه میکنند ویا هم خدمتی در جای دیگر موظف اند. 

وی افزود: در نیاز شهروندان به محاکم باید آنان در مرکز آمده و مشکلات شانرا در میان بگذارد. 

در همین حال عزیز الله هدفمند رئیس سارنوالی استناف ولایت بامیان نیز این مشکل را تائید نموده گفت: سارنوال ولسوالی به عنوان مدعی العموم در قضایایی جزایی مجبور است بعد از احاله دوسیه نسبتی افراد به محکمه خودشان نیز آنرا پیگیر نماید، که بدلیل نبود قضات در شبر آنان در مرکز ولایت مدتها باقی مانده و از وظیفه خویش در محل غیر حاضر میشوند. 

ولسوال شبر می افزاید: در این روزها بر اساس تصمیم دولت افغانستان باید قریه داران تعین شوند که نیازمند داشتن وثیقه از محکمه ولسوالی مربطوه اند ولی محکمه در ولسوالی فعال نیست. 

وی افزود: قضات محترم قبل از این به بهانه نبود جا برای کار شان در ولسوالی حاضر نمی شدند ولی در حدود شش ماه می شود که دفتر منظم کاری، موبل وفرنیچر، کاغذ و قلم موجود است اما بازهم به دفتر خویش حاضر نمی شوند. 

آقای فرید افزود: ما این مشکل را مسئولین در میان گذاشته ایم ولی متاسفانه موضوع استقلالیت قضایی باعث شده تا آنان از این مورد استفاده بنفع خویش نمایند.   

ولسوال شبر می گوید که از اول حکومت قانونی یعنی بعد از شکست طالبان تاهنوز قاضی در انجا نیامده است.

موضوع استقلالیت قضا در ماده چهاردهم قانون تشکیلات و صلاحیت قوه قضائیه افغانستان بطور واضح در مورد اصدار حکم آمده است( محاکم حین رسیدگی به قضایا مستقل بوده ودر صدور احکام صرف تابع قانون می باشند.) واین موضوع در ماده دوم این قانون بشرح ذیل آمده است ( قوه قضائیه رکن مستقل دولت بوده، مرکب از ستره محکمه، محکمه استناف ومحکمه ابتدائیه میباشد.)

 در همین حال بر اساس ماده چهلم قانون تشکیلات و صلاحیت محاکم و قوه قضائیه افغانستان در چوکات محاکم استناف محکمه ابتدائیه ولسوالی را پیس بینی نموده است. 

به عقیده من محکمه ابتدائیه ولسوالی یکی از مهمترین محاکم در سطح محلات می باشد چون مطابق ماده   چهل وهشتم قانون تشیکلات وصلاحیت محاکم قوه قضائیه افغانستان میتواند تمامی قضایای جزای عادی، مدنی واحوال شخصیه را با رعایت احکام قانون که به آنان محول میگردد و یا اقامه میشود در مرحله ابتدائی رسیدگی نماید. 

گفتنی است که این ولسوالی در حدود 40457 نفر نفوس در 130 قریه خورد وبزرگ زندگی می نمایند و مساحت این ولسوالی 21106 کیلومتر مربع می باشد.

این در حالیست بگفته مسئولین که در ولسوالی های ورس و پنجاب نیز قضات غیر حاضری های زیاد خصوصا در فصل زمستان دارند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد