قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

همزمان با ورود کوچی ها مردم محلی در میدان وردک به حال آماده باش

به دنبال زدوخورد بین کوچی ها و مردم محل در ولسوالی حصه دوم بهسود ولایت میدان وردک، وضعیت امنیتی در این منطقه بحرانی خوانده شده و مردم محل نیز به حالت آماده باش قرار گرفتند. 

غلام حسین "ناصری" از نماینده های مردم میدان وردک در مجلس نمایندگان می گوید که هم اکنون صدها کوچی مسلح وارد منطقه موسوم به " غوجورک" از مربوطات ولسوالی حصه دوم بهسود شده اند و مردم محل خانه های خود را ترک کرده اند.
به گفته ناصری کوچی ها مسلح اند و باشندگان محل نیز برای دفاع از مناطق شان زن و بچه های خود را به مناطق امن فرستاده و مردان در سنگرهای دفاعی موضع گرفته اند.
آقای ناصری به خبرگزاری بخدی گفت: سراسر دره کجاب سنگر بندی شده و مردان در این سنگرها با سنگ و چوب مسلح اند.
به گفته این نماینده مردم در مجلس نمایندگان، هم اکنون در سراسر دره کجاب حتا یک خانواده حضور ندارد و مردان نیز شب و روز را در سنگرها سپری می کنند.
چهار روز پیش درگیری نسبتا بزرگی بین کوچی ها و مردم محل در منطقه موسوم به "غوجورک" از مربوطات ولسوالی حصه دوم بهسود به وقوع پیوست که براساس گزارش های رسیده این زدوخورد نزدیک به پنج ساعت ادامه داشت و گفته می شود شماری کشته و زخمی شده اند، اما رقم دقیق آن هنوز معلوم نیست.
در این زدوخورد نزدیک به صد تن از مردان محل با شماری از کوچی ها که باشندگان آنان را مهاجم می خوانند، درگیر شده اند که با عقب نشینی کوچی ها این درگیری پایان یافته است.


فاجعه انسانیغلام حسین ناصری می گوید که دولت باید پیش از ورود کوچی ها و وقوع درگیری عمل کند و وضعیت را به کنترل در آورد.
او تایید کرد درصورتیکه کوچی های مسلح وارد مناطق مسکونی شوند، درگیری آغاز می شود و آنوقت فاجعه انسانی رخ خواهد داد.

ناصری می گوید با وصف مداخله شخص رییس جمهور در قضایای بهسود، صدور فرمان و اسکان کوچی ها در ولایت لوگر با آنهم یک گروه از کوچی ها به رهبری حاجی نعیم "کوچی" از این موارد سرپیچی کرده و امسال نیز با مردان مسلح وارد مناطق روستایی شده است.
او می گوید که مردم محل با کوچی ها کدام مشکلی ندارند، اما گروه های سرکش مانند گروه حاجی نعیم حتی به تصامیم رییس جمهور نیز احترام نمی گذارد و همچنان به سرکشی ادامه می دهد.

با این حالٰ، حشمت غنی "احمدزی" رییس شورای سراسری کوچی های افغانستان تایید کرده است که گروه از کوچی ها به رهبری حاجی نعیم " کوچی"، فیصله رییس جمهور مبنی بر اسکان این گروه در ولایت لوگر را نپذیرفته است.
آقای احمد زی به خبرگزاری بخدی گفت: برخی از موارد مانند زمین، علفچر و درآمد محصولات کوچی ها در ولسوالی های بهسود مطرح است که باید این موضوعات به صورت شفاف و عادلانه بررسی و حل شود.
او در این مورد گفت: شماری از کوچی ها اسناد زمین دارند که این زمین ها هم اکنون در اختیار مردم محل است و سال ها از درآمد آن استفاده کرده و هیچ پولی هم به کوچی ها نپرداخته اند.


استفاده سیاسیحشمت غنی احمد زی می گوید که برخی ها به مشکل اجتماعی بین کوچی ها و مردم محل رنگ و بوی "سیاسی" داده اند و از آن به نفع شخصی و سیاسی خود به شدت استفاده می کنند.
او در این مورد از شخص حامد کرزی رییس جمهور و حاجی محمد محقق نماینده مردم در مجلس نمایندگان نام برد که به گفته احمد زی آنان به ناامنی ها در بین مردم هزاره و کوچی ها دامن می زنند.

احمدزی می گوید که مشکل بین کوچی ها و مردم محل را در ارگ ریاست جمهوری باید جستجو کرد، نه در ولسوالی های بهسود و مناطق مورد منازعه.
او به دوستی بین هزاره ها و کوچی ها تاکید کرد، اما پذیرفت که شخص رییس جمهور، آقای محقق و برخی از افراد دیگر بلای جان این دو قوم شده اند.
مشکل بین مردم محل در ولسوالی های بهسود و کوچی ها به 9 سال پیش بر می گردد؛ زمانیکه مردم محل مانع ورود کوچی ها به مناطق مسکونی و علفچرهای شان شدند.
گفته می شود که از آن زمان تا اکنون در چند درگیری که خونین ترین آن دو سال پیش رخ داد، ده ها تن کشته شده اند.

بر اساس گزارش های رسیده از میدان وردک در این درگیری ها صدها تن در مناطق مختلف بهسود خانه و اموال خود را از دست داده و هر سال پس از ورود کوچی ها مجبور به کوچ اجباری از مناطق شان می شوند.
مردم محل می گویند که همه ساله صدها طالب مسلح در لباس کوچی وارد ولسوالی های بهسود می شوند که با انواع سلاح های دور برد و سنگین نیز مسلح هستند.
با این حال، حامد کرزی رییس جمهور سال گذشته برای ختم درگیری در بهسود فرمان اسکان کوچی ها را صادر کرد، اما این فرمان تا هنوز به صورت همه جانبه تطبیق نشده است.


سلطان حیدری
کابل

منبع : خبرگزاری بخدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد